ניהול תקציב משפחתי והקשר למארי קונדו

מי יודע כמה נייר טואלט קנתה מארי קונדו בקורונה?

בגל הראשון של הקורונה כולם קנו נייר טואלט בכמויות כאילו זה הפס יצור האחרון או מינימום כאילו היה שווה ערך למטיל זהב.

אנשים נאבקו בסופר על נייר טואלט, מילאו את המזווה, קנו לבני משפחה והחביאו מהשכנים.

בזכות הנייר טואלט ננצח את הקורונה. אז זהו- שלא.

זאת היתה בסך הכל התנהגות אנושית בסיסית של יצירת סדר ושליטה בתוך מצב של כאוס. הפחד מפני הלא נודע ומהעתיד לבוא גרם לאנשים להשליט סדר במקומות שהם יכולים.

פעולה פשוטה הנותנת נחת ונחמה בתוך ים של בלבול.

ומה ההיגיון דווקא בנייר טואלט? אין (מוצר בסיס שקיבל חשיפה ומיתוג טוב)

מסתבר שהיגיון וכלכלה לא תמיד הולכים יחד

ניהול תקציב משפחתי כלקלות

גדולים וחכמים כבר הוכיחו כי “בכלכלה התנהגותית” מעטים הם השיקולים הכלכליים פרופר בהחלטות פיננסיות (תמוה אך אמיתי),

כיום אנו נותנים משקל גדול יותר למשתנים פסיכולוגיים, קוגניטיביים, חברתיים והתנהגותיים בתהליך קבלת ההחלטות במישור הפיננסי.

קניית רכב כבר מזמן לא מסתמכת על אמינות היצרן או חיסכון בדלק, אלא תכלול גם איזה רכב קנה השכן, מה יש לשותפים שלי בעבודה ומה המילה האחרונה בתחום.

ואם נחזור לקונדו- היא לא קנתה נייר טואלט בכמויות.

היה לה סדר ושליטה בחיים.

 

סדר כמקור שליטה וניהול טוב יותר

“אנשים רבים חשים דחף לסַדר כשהם נתונים בלחץ, למשל הלחץ שלפני מבחן.

אבל הדחף הזה לא נובע מכך שהם רוצים לסדר את החדר.

הוא נובע מכך שהם צריכים להשליט סדר ב’משהו אחר” (קונדו)

או בקיצור-

אם נדע לנהל את החיים שלנו בצורה מסודרת וקבועה, לעולם לא נמצא עצמינו בכאוס ולא כל משב רוח יהפוך לטורנדו חסרת שליטה.

ספיולר קצר לניהול תקציב:
אנשים שניהלו קבוע תקציב משפחתי מאוזן טרום הקורונה,
נפגעו מעט מאוד מכיוון שהיו להם רזרבות, הם לא היו בגירעון חודשי קבוע, והיה איפה לקצץ ומאיפה להשלים בתקופה של הכנסה נמוכה יותר.

 

6 כללים לסידור הבית לפי קונדו

שיטת הארגון של קונדו מורכבת מאיסוף כל חפציו של אדם, קטגוריה אחת בכל פעם, ולאחר מכן מיונם ושמירה רק של הדברים ש”מציתים שמחה”.

קונדו מייחסת חשיבות גדולה לחיבור לבית ולרצון לסדר אותו היטב מתוך המחשבה כי זה המקלט הבטוח שלנו בעולם.

  1. התחייבות- לא עוצרים עד שמסיימים ייקח כמה זמן שייקח
  2. דמיון החיים שהיינו רוצים- סידור באופן שיעורר שמחה וישנה את החיים
  3. זורקים את המיותר- מתמקדים במה שרוצים לשמור
  4. סידור לפי קטגוריה ולא לפי מיקום
  5. עבודה לפי סדר קבוע- מהקל לקשה
  6. האם זה מעורר בי שמחה? בלי קשר לעלות המותר או הזמן שנקנה

 

סדר בניהול תקציב

ניתן להקביל את חשיבתה של קונדו כלפי הבית לחשיבות שאנו נותנים לכסף שאנו מרוויחים. אם ניתן לו את הכבוד המגיע לו וננהל אותו בצורה אקטיבית, מאוזנת ומושכלת נוכל להרוויח ממנו הרבה יותר.

מעטות (מאוד) המשפחות היכולות להרשות לעצמן לחיות ללא תקציב, ולכן שם המשחק הוא סדרי עדיפויות ובשביל להגיע לסדרי עדיפויות, עלינו בראש ובראשונה לעשות סדר ולהבין מה חשוב לנו יותר ומה פחות ועל מה היינו מוכנים לוותר תמורת מה.

או לפי קונדו- מהם אותם “מציתי שמחה” שלנו.

מאתגר לקום בבוקר ולהחליט שהיום מתחילים לחיות עם תקציב בלי שום תוכנית סדורה לחודש הבא, לשנה הקרובה ולחמש שנים קדימה.

יש יותר מידי משתנים להתייחס אליהם, יותר מידי קטגוריות, תשלומי חובה מול מותרות, רצונות מול צרכים, שנתיות מול חודשיות ועוד…

וכדי שהשינוי יהיה מבוסס, אמיתי ויחזיק לאורך זמן הוא חייב  להתבצע באופן מסודר עם שלבים מוגדרים בנוסף להיותו ריאלי, ישים ומותאם לחיים שלנו. (לדוגמא 5 שלבים לניהול תקציב משפחתי)

קצת קשה להחליט שמהיום מוציאים על מסעדות 2,000 ₪ בחודש,

כשאין לנו נתון מבוסס על ממוצע הכנסות והוצאות חובה שוטפות.

 

חשבונות

 

ובחזרה לכללים של קונדו, והפעם עם אוריינטציה פיננסית

מדהים כמה שזה מתאים גם פה

  1. התחייבות

מחליטים על דרך ועל שיטה לניהול התקציב המשפחתי

  1. דמיון החיים שהיינו רוצים

תעדוף של מה חשוב לנו יותר ועל מה לא היינו מוכנים לוותר

  1. זורקים את המיותר

ניקוי כל אותן הוצאות שאין לנו כל צורך אמיתי בהן

  1. סידור לפי קטגוריה ולא לפי מיקום

חלוקה לסעיפים תקציביים, מחליטים כמה יש להוציא על חוגים ובהתאם נרשמים

  1. עבודה לפי סדר קבוע

מהוצאות חובה לרשות. זמן טוב לפזר את הערפל ולהפנים שחוגים ופנאי הם לא חובה באמת

  1. האם זה מעורר בי שמחה?

הכי חשוב בשביל שמירה על תקציב לאורך זמן!

 

כי אם לא נהנה ולא נרגיש שאנו מרוויחים מהתהליך, לא תהיה שום סיבה להמשיך בו

 

שנקל על עצמאיים וחשיבות הסדר

שלב נוסף חשוב עבור עצמאיים טרום בניית התקציב- הוא סדר בהכנסות (שלב חשוב וקריטי להצלחה)

ובשביל זה צריך תוכנית עסקית הכוללת את ממוצע ההכנסות וההוצאות השנתיות של העסק, על מנת להגיע לסכום רווח חודשי ממוצע אשר ממנו יש לגזור את התקציב המשפחתי.

 

כל תוכנית טובה מתחילה באקסל (אמר פעם איש חכם מאוד- וצדק)

אז מה עכשיו? תרגיל ראשון בסדר פיננסי

עושים סדר בחסכונות

כמה יש, איפה יש, מתי נזיל וכל מידע שיעזור

הדרכה מפורטת ואקסל בסיסי מצורפים בלינק

עושים סדר בחסכונות לניהול תקציב מניב

בהצלחה!

ניהול תקציב כלקלות

עוד לא בטוחים?

התחילו מקריאה קלילה של התנהלות כלכלית ב-3 שלבים פשוטים והחשק כבר יגיע

כי:

“ברגע שתחוו את ההשפעה רבת העוצמה של חיים בסביבה מסודרת להפליא,

גם אתם לא תחזרו שוב לבלגן.” (קונדו- אין עליך!)

Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on linkedin
LinkedIn

נועה שהרבני

ערן שהרבני