לחץ כאן להורדת אקסל לניהול תקציב לדוגמא
נגמרו התירוצים. מתחילים להרוויח את הכסף שלנו. לא עוד כסף נוזל ונעלם לאנשהו.
לא עוד משיכות מזומן אין סופיות בלי לדעת בסוף החודש לאן ועל מה הלך הכסף.
מה עושים?
- מורידים את קובץ האקסל
- מתחילים להזין נתונים בעמודת "תקציב"
- עובדים מלמעלה למטה
- כל הסעיפים ניתנים לשינוי לפי הצורך האישי
- יש לשנות את אמצעי התשלום
***שימו לב שיש סיכוי גבוה שבתקציבים הראשונים לא תצליחו להגיע לכל הסעיפים התקציביים.
אל דאגה- גם לזה נגיע בהמשך.
בגלל זה חשוב לעבוד בצורה מסודרת מלמעלה למטה, קודם והכי חשוב לדעת מה היכולת הכלכלית החודשית (כמה נכנס נטו לבנק), ואז להתחיל לתקציב הוצאות קבועות כגון משכנתא, סופר, תשלומים שונים ועוד.
אח"כ נתפנה לכל אותן הוצאות משתנות בהן יש לנו יכולת משחק ואילתור כל משפחה ואורח החיים שלה. משפחה אחת תתקצב לבילויים 500 ש"ח בעוד אחרת תתקצב 2,000 ש"ח.
ייתכן שבשלב הראשון של הזנת הנתונים תגלו שאתם מוציאים בכל חודש יותר כסף מאשר אתם מכניסים. (כמו 70% מכלל האוכלוסייה). אל יאוש. הכל בר שינוי!
צרת רבים חצי נחמה? לא במקרה הזה
הבשורות הטובות הן שאתם כבר בשלב הראשון לתיקון המצב.
עכשיו רק צריך מטרה שווה לשאוף אליה כדי שזה יצליח (טיול מחוף לחוף בקראוון בארה"ב?) אבל גם קניית בית, סגירת מינוס או טיול בת מצווה מספיק, והמוטיבציה כבר תרקיע שחקים.
זמן טוב להתחיל לנקות מהחיים שלכם הרגלי צריכה שגויים ובאמת להבין מה אנחנו צריכים ומה לא (על כלכלה אקולוגית כבר דיברנו?).
לראות סוף סוף את התמונה הגדולה, להבין לאן הולך הכסף, למה הוא הולך לשם, ואיפה ניתן להוריד או להוסיף בתקצוב החודשי.
הכל תלוי בשילוב הרצון עם היכולת.
המטרה:
שורת סה"כ הוצאות גדולה בשקל אחד(!) משורת סה"כ הכנסות.
מסוגלים???
ברכות יש תקציב
עכשיו נשאר רק לעמוד בו.
לשם כך יש לנו את עמודת "בפועל".
את העמודה הזו אנו נמלא לפי מה שבאמת קרה ולפי איך שבאמת התנהלנו החודש.
זה מאוד יפה ומרגש לתקצב עבור ביגוד 500 ש"ח, אך האם זה באמת ריאלי?
יש סעיף בעייתי? כזה שקשה לשלוט בהוצאות שלו?
עיברו למזומן! משכו את כל הסכום החודשי במוקצב לו והשתמשו אך ורק ממנו.
(לחצו כאן לקריאה נוספת על ניהול מזומן ועל הארנק המחולק)
למה לנהל תקציב באקסל?
כי זה מקסימום שליטה ויסודיות במינימום עבודה.
איש חכם אמר פעם ש"כל תוכנית טובה מתחילה באקסל". צודק
ועוד אחד שאמר "שהסוד להצליח הוא עבודה שיטתית ומסודרת לאורך זמן". גם צודק
אז מה נשאר?
לשלב את העבודה השיטתית והמסודרת בקובץ אקסל ואנחנו מסודרים.
אי אפשר שלא לאהוב אקסל
- ידידותית וקלה לתפעול.
- גמישה ובעלת התאמה מדויקת לצרכים וליכולות של כל אחד.
- ניתן להתחיל מטבלה בסיסית ועם הזמן לפתח עוד ועוד.
- ניתנת לשיתוף ועבודה במקביל.
- ניתן לייצא טבלאות פירוט מהבנק לאקסל ואז לעבוד עליהן.
- מדריכים רבים ברחבי הרשת.
- מעל מאות פונקציות (!) ולכן השמיים הם הגבול.
אקסל לכל דבר ועניין
עומס הנתונים כיום הוא עצום, נתון המקשה מאוד על תהליך המעקב ושמירה על התקציב.
- פירוט עו"ש – ולפעמים יותר מעו"ש אחד
- שני כרטיסי אשראי – וזה עוד במקרה הטוב רק שניים
- קניות במט"ח – כאשר ההורדה בפועל הינה רק חודש הבא
- צורות תשלום מגוונות – צ'קים , ביט, פייבוקס, פייפל ועוד שאר ירקות והפתעות.
להורים שלנו היה מזומן- וזהו. יש בכספת או אין.
כמה קל, פשוט והכי טוב- ניתן לשליטה ומעקב.
כיום מישהו צריך לעשות סדר בכל ההוצאות הללו ועדיף מאוחר מאשר להמשיך להתעלם. ואם קשה אפשר גם להתחיל ממשהו אחד וקטן ולאט לאט עם הזמן והניסיון להוסיף עוד.
(יתרון מספר 3 של אקסל- מתחילים ממשהו פשוט ובסיסי ועם הזמן מוסיפים עליו)
לדוגמא ניתן להכין רק טבלה לכלל ההוצאות שאינן באשראי, ומאוד קל ללכת לאיבוד במעקב אחריהן כגון: ביט, פייבוקס, פייפל, עסקאות מט"ח וצ'קים.
עמודה אחת של תאריך ביצוע העסקה, עמודה של אופן התשלום (צ'ק, ביט), עמודה עבור מה, עמודה של סכום ועמודה של שיוך תקציבי (טיפוח, שיעור פרטי או וועד גן).
מה נרוויח מטבלה פשוטה שכזו?
- שליטה על ההוצאות לפי סעיפים תקציביים. (הגיע הזמן לדעת כמה באמת הולך על בייביסיטר כל חודש)
- ריכוז לפי אופן תשלום לביקורת על הורדות האשראי (עם כל הכבוד לחברות האשראי- כמה היו להן טעויות פעם או פעמיים בעבר…)
- שליטה על ההוצאות המהלך החודש.
עדיין לא בטוחים איך להתחיל?
השקיעו עוד 3 דקות בקריאת המאמר "בניית תקציב משפחתי ב-5 שלבים" על מנת להשלים את התהליך.
וכמובן אם יש שאלות נוספות מוזמנים תמיד ליצור קשר ונשמח לעזור.
רק להתחיל, ממשהו.
לפעמים אנו משותקים מהפחד של עבודה כל כך רבה וכל כך קשה שאנחנו אפילו לא מתחילים, וחבל כי לפעמים ההתחלה דווקא גורמת לנו להבין שהשד לא כזה נורא ואפילו דיי חביב.
בהצלחה!